Dominique Schreinemacher

Vliegenier en eigenaar The Boost Company

"Bij ons is het antwoord nooit ‘nee, het kan niet’, maar ‘het kan wel, dit heb ik ervoor nodig’"

Dominique Schreinemacher is al twintig jaar militair vlieger en geeft naast haar werk bij Defensie lezingen en trainingen over de kwaliteiten en vaardigheden van militairen. Eerst vanuit Defensie en de afgelopen tien jaar vanuit haar eigen bedrijf: The Boost Company.

Dominique Schreinemacher is al twintig jaar militair vlieger en geeft naast haar werk bij Defensie lezingen en trainingen over de kwaliteiten en vaardigheden van militairen. Eerst vanuit Defensie en de afgelopen tien jaar vanuit haar eigen bedrijf: The Boost Company.

Kun je ons iets vertellen over je militaire carrière en de start van The Boost Company?
“Ik ben al twintig jaar militair vlieger, wat aan het begin van mijn carrière echt uniek was. Vrouwelijke vliegers die missies meedraaien waren er amper. Ik vond gelijk al dat er heel weinig bekend is over de kwaliteiten van militairen en wat je als militair nou eigenlijk doet. Zo’n vijftien jaar geleden was dat het duidelijkst. Ik weet nog dat ik in de kroeg stond en iemand een fles cola over me heen gooide, omdat hij zo tegen Defensie en ‘Afghanistan’ was. Ik vond dat zó jammer. Iedereen mag natuurlijk zijn ideeën hebben, maar bijna niemand had kennis van onze kwaliteiten en taken. Volgens mij dachten ze allemaal dat we alleen maar zandzakken aan het vullen waren. Daarom ben ik zo gebrand om ons verhaal te vertellen.”

“Dat heb ik eigenlijk altijd voor Defensie gedaan. Tien jaar lang, waar en wanneer ze maar wilden. Ik werd steeds meer gevraagd, maar Defensie vond niet alle plekken geschikt om te spreken. Ik mocht het wel doen, maar dan in mijn eigen tijd. Op een gegeven moment was ik daar zo veel avonden en weekenden mee kwijt, dat ik erover na zat te denken om iets voor mezelf te beginnen. Toen kwam ik een zakenman tegen die me het advies gaf of mijn verhaal te ‘verkopen’. Zo ben ik The Boost company gestart. Ik had geluk, want voor mijn allereerste lezing werd ik gevraagd voor het topvrouwendiner Nederland. Dat heeft mijn bedrijf echt in de lift gezet. Naar aanleiding van mijn inspirational speeches, waarin ik vertelde over de kwaliteiten en het gedachtegoed van militairen, vroegen bedrijven of ik ook trainingen kon geven. Ik vind dat je alle kansen moet aangrijpen, dus daar heb ik ja op gezegd. Nu zijn we tien jaar verder, bestaat The Boost Company uit tien mensen en geef ik op wekelijkse basis lezingen.”

Bijna al jouw werknemers zijn militair vlieger, heeft dat een reden?
“Verschillende groepen militairen hebben ook verschillende kwaliteiten. Veel militairen die ook een bedrijf hebben zijn infanteristen. Die hebben dat doorzettingsvermogen en werken keihard om alles uit zichzelf te halen. Vliegers zijn een ander slag mensen. Het militair vliegerschap heeft namelijk ook veel te maken met een andere vorm van leiderschap, die niet altijd hiërarchisch is. Je moet supergoed samenwerken en heel strak rekening houden met planningen. Die combinatie zorgt ervoor dat vliegers anders denken dan veel andere militairen. We zijn nu bezig om andere militairen en burgers te trainen in diezelfde skills.”

Je hebt als doel om de kwaliteiten en waarden van militairen over te dragen. Wat zijn die kwaliteiten en waarden die je als militair en vlieger uniek maken?
“Wij zetten altijd dat extra stapje op de momenten waarop het ertoe doet, om voor anderen in te staan. Het maakt daarin niet uit of je die ander wel of niet leuk vindt. In het bedrijfsleven zie je veel meer strijd. Je hoeft mensen die je niet leuk vindt echt niet op de barbecue uit te nodigen, maar tijdens een missie sta je er en doet iedereen zijn taak voor de volle honderd procent. Dat is een hele grote kwaliteit. Daarnaast denken militairen heel sterk in oplossingen en kansen. Bij ons is het antwoord nooit ‘nee, het kan niet’, maar ‘het kan wel, dit heb ik ervoor nodig’. Dat is een hele andere mindset. Daarnaast is onze manier van communiceren heel direct en helder. We vragen bijvoorbeeld altijd ‘hoe heb je het ontvangen?’ in plaats van ‘heb je het begrepen?’. Ik kan nog wel twintig van dit soort voorbeelden noemen, maar het gaat om dit soort specifieke kwaliteiten.”

Ooit heb je besloten om vlieger te worden. Kun je ons mee terugnemen naar dat besluit?
“Ik was volgens mij dertien toen ik een militair vliegtuig, de Starfighter, zag vliegen op de televisie. Ik zei gelijk tegen mijn ouders dat ik dat ook wilde doen. Mijn moeder vond het allemaal prima, maar mijn vader zei ‘dat gaat niet gebeuren’. Hij heeft ongelijk gekregen, want vanaf dat moment ging ik naar vliegshows kijken en was ik er heel erg mee bezig. Ik ben wel iets anders dan andere vliegers. Veel van hen zijn echt vlieger in hart en nieren. Dat ben ik niet echt. Ik wilde graag een heel tof beroep doen, waarbij je het uiterste uit jezelf en het team haalt. Dan besefte ik toen nog niet, maar dat voelde ik wel heel erg. Dat heb ik nog steeds. Met een team van bekenden en onbekenden op pad gaan, een missie volbrengen en vervolgens high-fivend het succes vieren geeft me een heel bijzonder gevoel. Ik vind het supergaaf om het allerbeste uit een team te halen.”

Hoe was het om voor het eerst in een helikopter te stappen? Kun je dat moment beschrijven?
“Het moment dat je voor het eerst alleen in een helikopter vliegt vergeet je nooit meer. Dat gebeurt met zo’n korte trainingsperiode dat je je bijna niet kan voorstellen dat iemand toelaat dat jij in je eentje aan het vliegen bent. Je bent wel gewend om te vliegen, maar een helikopter is zo’n fenomeen qua controle. Je moet hele andere handelingen doen en je handen én voeten gebruiken. Die coördinatie moet je echt leren. Aan het begin heb je een half voetbalveld nodig en aan het eind land je bij wijze van spreken op een dubbeltje. En als je dan op uitzending bent in Afghanistan en geraakt bent door de Taliban, dat komt het erop aan. En dan blijk je als team goed te functioneren en weten we de helikopter veilig aan de grond te zetten. Dan is al die training niet voor niets geweest en voel je je heel trots”.

Even terug naar The Boost Company. Wat maakt jouw bedrijf zo sterk?
“Onze manier van trainen is niet op basis van uitputting, zoals dat bij veel bedrijven van militairen wel het geval is. Onze trainingen focussen vooral op people skills. Alle elementen en kwaliteiten die ik eerder al noemde zijn eigenlijk menselijk gedrag. Ik doe nu een opleiding gedragsbeïnvloedingspsychologie en daar zie je dat heel sterk in terugkomen. Uiteindelijk bepalen je gedragingen en de manier waarop je iets doet hoe jij sociaal gezien wordt in een groep. Mensen die hun people skills heel goed op orde hebben en in staat zijn om zich te verbeteren, dan verbetert ook bijna altijd je succes en sociale leven.”

“Wat ik er erg mooi aan vind, is dat tien jaar geleden iedereen er eigenlijk van overtuigd was dat niemand in het burgerleven iets van onze kwaliteiten wilde weten. We hadden geen papiertje, dus waarom zouden ze ons geloven. Nu is er een momentum gecreëerd en zien mensen de waarde van onze boodschap.”

Kun je vertellen hoe je je werk voor Defensie en The Boost Company combineert? Wordt daar genoeg ruimte voor geboden bij Defensie?
“Ik moet in alle eerlijkheid bekennen dat ik al heel lang probeerde om een dubbelfunctie bij Defensie te krijgen om het werk dat ik nu voor mijn bedrijf doe voor Defensie te doen. Ik zag namelijk dat mijn lezingen mensen aanspraken om bij Defensie te gaan. Het was echt een visitekaartje. Zeker de Inspirational speeches maken het beeld van Defensie zó anders. Destijds was die mogelijkheid er niet, was iedereen er eigenlijk op tegen en heb ik best wat weerstand gekregen. Daarom heb ik toch besloten dat het uit jezelf moet komen en dat ik op een dag een bedrijf zou opstarten om dit te doen. Een bedrijf opstarten en een goed loon daaruit halen is niet eenvoudig. Ik heb eigenlijk altijd al mijn verlof ingezet om The Boost Company te kunnen laten draaien.”

“Ik heb nu een leidinggevende die mijn werk heel goed snapt, ziet en ook waardeert. Daardoor kan ik nu twee of drie dagen bij Defensie werken en de rest van de tijd aan mijn bedrijf besteden. Meer werken zou ook echt niet haalbaar zijn. Daardoor zal ik misschien binnenkort moeten stoppen bij Defensie. Dat neemt niet weg dat ik een Defensiehart heb, maar mijn passie is het overdragen van deze kennis en skills. Dat is vanuit Defensie gewoon heel lastig. Ik zal altijd met liefde en plezier nog iets voor Defensie doen. Niet om geld te verdienen, maar omdat ik echt geloof dat ze veel meer kennis zouden moeten hebben van de vaardigheden van hun militairen. Het lijkt me bijvoorbeeld een heel goed idee om uitwisselingen te doen naar bedrijven, al is het maar voor één of twee jaar. Als je ziet wat je mee terug kan nemen en wat je het bedrijf kan bieden, dat is briljant.”

Zou je bedrijven aanbevelen om iemand met een militaire achtergrond aan te nemen?
“Ja, absoluut! Ik ben er honderd procent van overtuigd dat bedrijven dat moeten doen. Ik denk dat je met iemand van Defensie echt een sterke, stabiele kracht binnenhaalt. Je moet een militair alleen wel leren hoe commercie werkt. Wij worden zo anders opgevoed. Dat stuk onbegrip kan een struikelblok zijn. Er zitten zoveel belangen aan commercie, dat je niet altijd honderd procent voor het doel kan gaan. Als bedrijf moet je snappen dat die man of vrouw zo denkt. Dat is de enige tip die ik zou meegeven.”

Heb je nog iets wat je zelf graag wil delen?
“Ik denk dat het idee dat wij als militairen geen papieren hebben en weinig kunnen echt weggehaald moet worden. Ik zou militairen die iets anders of iets ernaast willen doen ook echt stimuleren om dat op te pakken. Het verruimt je geest. Dat is ook gezond voor Defensie zelf.”

Dominique Schreinemacher

Vliegenier en eigenaar The Boost Company

Dominique Schreinemacher

Vliegenier en eigenaar The Boost Company

"Bij ons is het antwoord nooit ‘nee, het kan niet’, maar ‘het kan wel, dit heb ik ervoor nodig’"

Dominique Schreinemacher is al twintig jaar militair vlieger en geeft naast haar werk bij Defensie lezingen en trainingen over de kwaliteiten en vaardigheden van militairen. Eerst vanuit Defensie en de afgelopen tien jaar vanuit haar eigen bedrijf: The Boost Company.

Dominique Schreinemacher is al twintig jaar militair vlieger en geeft naast haar werk bij Defensie lezingen en trainingen over de kwaliteiten en vaardigheden van militairen. Eerst vanuit Defensie en de afgelopen tien jaar vanuit haar eigen bedrijf: The Boost Company.

Kun je ons iets vertellen over je militaire carrière en de start van The Boost Company?
“Ik ben al twintig jaar militair vlieger, wat aan het begin van mijn carrière echt uniek was. Vrouwelijke vliegers die missies meedraaien waren er amper. Ik vond gelijk al dat er heel weinig bekend is over de kwaliteiten van militairen en wat je als militair nou eigenlijk doet. Zo’n vijftien jaar geleden was dat het duidelijkst. Ik weet nog dat ik in de kroeg stond en iemand een fles cola over me heen gooide, omdat hij zo tegen Defensie en ‘Afghanistan’ was. Ik vond dat zó jammer. Iedereen mag natuurlijk zijn ideeën hebben, maar bijna niemand had kennis van onze kwaliteiten en taken. Volgens mij dachten ze allemaal dat we alleen maar zandzakken aan het vullen waren. Daarom ben ik zo gebrand om ons verhaal te vertellen.”

“Dat heb ik eigenlijk altijd voor Defensie gedaan. Tien jaar lang, waar en wanneer ze maar wilden. Ik werd steeds meer gevraagd, maar Defensie vond niet alle plekken geschikt om te spreken. Ik mocht het wel doen, maar dan in mijn eigen tijd. Op een gegeven moment was ik daar zo veel avonden en weekenden mee kwijt, dat ik erover na zat te denken om iets voor mezelf te beginnen. Toen kwam ik een zakenman tegen die me het advies gaf of mijn verhaal te ‘verkopen’. Zo ben ik The Boost company gestart. Ik had geluk, want voor mijn allereerste lezing werd ik gevraagd voor het topvrouwendiner Nederland. Dat heeft mijn bedrijf echt in de lift gezet. Naar aanleiding van mijn inspirational speeches, waarin ik vertelde over de kwaliteiten en het gedachtegoed van militairen, vroegen bedrijven of ik ook trainingen kon geven. Ik vind dat je alle kansen moet aangrijpen, dus daar heb ik ja op gezegd. Nu zijn we tien jaar verder, bestaat The Boost Company uit tien mensen en geef ik op wekelijkse basis lezingen.”

Bijna al jouw werknemers zijn militair vlieger, heeft dat een reden?
“Verschillende groepen militairen hebben ook verschillende kwaliteiten. Veel militairen die ook een bedrijf hebben zijn infanteristen. Die hebben dat doorzettingsvermogen en werken keihard om alles uit zichzelf te halen. Vliegers zijn een ander slag mensen. Het militair vliegerschap heeft namelijk ook veel te maken met een andere vorm van leiderschap, die niet altijd hiërarchisch is. Je moet supergoed samenwerken en heel strak rekening houden met planningen. Die combinatie zorgt ervoor dat vliegers anders denken dan veel andere militairen. We zijn nu bezig om andere militairen en burgers te trainen in diezelfde skills.”

Je hebt als doel om de kwaliteiten en waarden van militairen over te dragen. Wat zijn die kwaliteiten en waarden die je als militair en vlieger uniek maken?
“Wij zetten altijd dat extra stapje op de momenten waarop het ertoe doet, om voor anderen in te staan. Het maakt daarin niet uit of je die ander wel of niet leuk vindt. In het bedrijfsleven zie je veel meer strijd. Je hoeft mensen die je niet leuk vindt echt niet op de barbecue uit te nodigen, maar tijdens een missie sta je er en doet iedereen zijn taak voor de volle honderd procent. Dat is een hele grote kwaliteit. Daarnaast denken militairen heel sterk in oplossingen en kansen. Bij ons is het antwoord nooit ‘nee, het kan niet’, maar ‘het kan wel, dit heb ik ervoor nodig’. Dat is een hele andere mindset. Daarnaast is onze manier van communiceren heel direct en helder. We vragen bijvoorbeeld altijd ‘hoe heb je het ontvangen?’ in plaats van ‘heb je het begrepen?’. Ik kan nog wel twintig van dit soort voorbeelden noemen, maar het gaat om dit soort specifieke kwaliteiten.”

Ooit heb je besloten om vlieger te worden. Kun je ons mee terugnemen naar dat besluit?
“Ik was volgens mij dertien toen ik een militair vliegtuig, de Starfighter, zag vliegen op de televisie. Ik zei gelijk tegen mijn ouders dat ik dat ook wilde doen. Mijn moeder vond het allemaal prima, maar mijn vader zei ‘dat gaat niet gebeuren’. Hij heeft ongelijk gekregen, want vanaf dat moment ging ik naar vliegshows kijken en was ik er heel erg mee bezig. Ik ben wel iets anders dan andere vliegers. Veel van hen zijn echt vlieger in hart en nieren. Dat ben ik niet echt. Ik wilde graag een heel tof beroep doen, waarbij je het uiterste uit jezelf en het team haalt. Dan besefte ik toen nog niet, maar dat voelde ik wel heel erg. Dat heb ik nog steeds. Met een team van bekenden en onbekenden op pad gaan, een missie volbrengen en vervolgens high-fivend het succes vieren geeft me een heel bijzonder gevoel. Ik vind het supergaaf om het allerbeste uit een team te halen.”

Hoe was het om voor het eerst in een helikopter te stappen? Kun je dat moment beschrijven?
“Het moment dat je voor het eerst alleen in een helikopter vliegt vergeet je nooit meer. Dat gebeurt met zo’n korte trainingsperiode dat je je bijna niet kan voorstellen dat iemand toelaat dat jij in je eentje aan het vliegen bent. Je bent wel gewend om te vliegen, maar een helikopter is zo’n fenomeen qua controle. Je moet hele andere handelingen doen en je handen én voeten gebruiken. Die coördinatie moet je echt leren. Aan het begin heb je een half voetbalveld nodig en aan het eind land je bij wijze van spreken op een dubbeltje. En als je dan op uitzending bent in Afghanistan en geraakt bent door de Taliban, dat komt het erop aan. En dan blijk je als team goed te functioneren en weten we de helikopter veilig aan de grond te zetten. Dan is al die training niet voor niets geweest en voel je je heel trots”.

Even terug naar The Boost Company. Wat maakt jouw bedrijf zo sterk?
“Onze manier van trainen is niet op basis van uitputting, zoals dat bij veel bedrijven van militairen wel het geval is. Onze trainingen focussen vooral op people skills. Alle elementen en kwaliteiten die ik eerder al noemde zijn eigenlijk menselijk gedrag. Ik doe nu een opleiding gedragsbeïnvloedingspsychologie en daar zie je dat heel sterk in terugkomen. Uiteindelijk bepalen je gedragingen en de manier waarop je iets doet hoe jij sociaal gezien wordt in een groep. Mensen die hun people skills heel goed op orde hebben en in staat zijn om zich te verbeteren, dan verbetert ook bijna altijd je succes en sociale leven.”

“Wat ik er erg mooi aan vind, is dat tien jaar geleden iedereen er eigenlijk van overtuigd was dat niemand in het burgerleven iets van onze kwaliteiten wilde weten. We hadden geen papiertje, dus waarom zouden ze ons geloven. Nu is er een momentum gecreëerd en zien mensen de waarde van onze boodschap.”

Kun je vertellen hoe je je werk voor Defensie en The Boost Company combineert? Wordt daar genoeg ruimte voor geboden bij Defensie?
“Ik moet in alle eerlijkheid bekennen dat ik al heel lang probeerde om een dubbelfunctie bij Defensie te krijgen om het werk dat ik nu voor mijn bedrijf doe voor Defensie te doen. Ik zag namelijk dat mijn lezingen mensen aanspraken om bij Defensie te gaan. Het was echt een visitekaartje. Zeker de Inspirational speeches maken het beeld van Defensie zó anders. Destijds was die mogelijkheid er niet, was iedereen er eigenlijk op tegen en heb ik best wat weerstand gekregen. Daarom heb ik toch besloten dat het uit jezelf moet komen en dat ik op een dag een bedrijf zou opstarten om dit te doen. Een bedrijf opstarten en een goed loon daaruit halen is niet eenvoudig. Ik heb eigenlijk altijd al mijn verlof ingezet om The Boost Company te kunnen laten draaien.”

“Ik heb nu een leidinggevende die mijn werk heel goed snapt, ziet en ook waardeert. Daardoor kan ik nu twee of drie dagen bij Defensie werken en de rest van de tijd aan mijn bedrijf besteden. Meer werken zou ook echt niet haalbaar zijn. Daardoor zal ik misschien binnenkort moeten stoppen bij Defensie. Dat neemt niet weg dat ik een Defensiehart heb, maar mijn passie is het overdragen van deze kennis en skills. Dat is vanuit Defensie gewoon heel lastig. Ik zal altijd met liefde en plezier nog iets voor Defensie doen. Niet om geld te verdienen, maar omdat ik echt geloof dat ze veel meer kennis zouden moeten hebben van de vaardigheden van hun militairen. Het lijkt me bijvoorbeeld een heel goed idee om uitwisselingen te doen naar bedrijven, al is het maar voor één of twee jaar. Als je ziet wat je mee terug kan nemen en wat je het bedrijf kan bieden, dat is briljant.”

Zou je bedrijven aanbevelen om iemand met een militaire achtergrond aan te nemen?
“Ja, absoluut! Ik ben er honderd procent van overtuigd dat bedrijven dat moeten doen. Ik denk dat je met iemand van Defensie echt een sterke, stabiele kracht binnenhaalt. Je moet een militair alleen wel leren hoe commercie werkt. Wij worden zo anders opgevoed. Dat stuk onbegrip kan een struikelblok zijn. Er zitten zoveel belangen aan commercie, dat je niet altijd honderd procent voor het doel kan gaan. Als bedrijf moet je snappen dat die man of vrouw zo denkt. Dat is de enige tip die ik zou meegeven.”

Heb je nog iets wat je zelf graag wil delen?
“Ik denk dat het idee dat wij als militairen geen papieren hebben en weinig kunnen echt weggehaald moet worden. Ik zou militairen die iets anders of iets ernaast willen doen ook echt stimuleren om dat op te pakken. Het verruimt je geest. Dat is ook gezond voor Defensie zelf.”

Dominique Schreinemacher

Vliegenier en eigenaar The Boost Company

Stichting Onbekende Helden
Nachtegaallaan 11
5731 XP Mierlo 

Telefoon: 0800 – 300 150
(van 10.00 tot 16.00 uur)